همکاری دو شرکت بزرگ برای درمان دیابت با سلولهای بنیادی اینکپسوله اعلام شد

18سپتامبر 2018 - یک همکاری مهم برای تحقیق در مورد یک درمان بالقوه برای دیابت بر اساس یک روش پیشرفته با سلول های بنیادی آغاز شد.
دو شرکت بیودارویی CRISPR Therapeutics، و شرکت پزشکی احیا کننده ی ViaCyte، ​​برای یافتن یک درمان جدید جایگزینی سلولهای پانکراس همکاری می کنند.
هر دو شرکت بر روی روش PEC-Directکه در آن سلولهای جزایر بیمار با استفاده از سلولهای بنیادی پانکراس ViaCyte، ​​جایگزین می شوند،کار خواهند کرد.  PEC-Direct یک درمان پیشرفته با سلول های بنیادی است که در آن از کیسه ای برای محافظت از سلول های بنیادی انسانی تکثیر شده در آزمایشگاه استفاده می شود.این روش درمان برای تقلید از عملکرد پانکراس سالم طراحی شده است.
در حالت عادی، سیستم ایمنی سلول های پیوند شده را به عنوان سلولهای بیگانه شناسایی کرده و با حمله به این سلولها سبب رد پیوند می شود.به منظور یافتن روشی برای سرکوب سیستم ایمنی، محققان از فن آوری شرکت CRISPR Therapeutics استفاده خواهند کرد.
این شرکت متخصص در توسعه ی داروها با استفاده از پلت فرم ویرایش ژنی CRISPR / Cas9 است.این فن آوری انقلابی اجازه می دهد تا محققان تغییرات دقیق و هدایت شده ای را در DNA ژنوم انجام دهند.
PaulLaikind، مدیر اجرایی و رئیس  ViaCyteگفت: ​​CRISPR Therapeutics  یک شریک ایده آل برای این برنامه به علت فن آوری پیشروی آنها در زمینه ی ویرایش ژنی و تجربه و تمرکز آنها بر روی روشimmune-evasive editing   (ویرایش ژنها برای فرار از دفاع سیستم ایمنی میزبان) می باشد.
آقای Laikind  افزود: ایجاد یک نسخه از تکنولوژی ما برای ویرایش ژنتیکی بمنظور فرار از سیستم ایمنی بدن میزبان، ما را قادر می سازد که به جمعیت بزرگتری از بیماران، درمان با سلولهای بنیادی را ارائه دهیم.
او افزود: ما از فرصتی که برای همکاری با CRISPR Therapeutics  بدست آورده ایم، هیجان زده هستیم،ما معتقدیم این روش جدید می تواند درمان بیماران وابسته به انسولین را متحول کند. به عنوان بخشی از این همکاری، CRISPR Therapeutics از تکنولوژی immune-evasive خود استفاده می کند تا سلول های جدیدی بسازد که سیستم ایمنی میزبان آنها را بعنوان سلولهای خودی شناسایی کند و بدین ترتیب از تخریب بوسیله ی حمله اتوایمیون که مشخصه ی دیابت نوع 1 است، در امان بمانند.
Samarth Kulkarni  ، مدیر اجراییC RISPR Therapeutics گفت: ما معتقدیم که ترکیبی از داروهای احیا کننده و ویرایش ژنی، پتانسیل درمان بیماران را در بسیاری از بیماری ها، از جمله اختلالات مزمنی مانند دیابت وابسته به انسولین دارد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/major-stem-cell-collaboration-announced-for-diabetes-encapsulation-treatment-92731325.html